Jeg blev kontaktet af journalist Mogens Greve (mogens@djursk.dk), om jeg ville hjælpe ham med en hasteopgave for Fregatten Jylland. Som gammel Ebeltoft-dreng kender jo godt fregatten, der er en væsentlig del af den danske kulturarv, og beliggende i tørdok i købstaden og turistbyen Ebeltoft.

 

Deres nye direktør Lars H. Olsen kontaktede Mogens om han ville skrive og producere en bog om Fregatten Jylland. Mogens kontaktede så mig, da han ikke kunne løfte projektet alene, og hvor jeg så skulle stå for design, struktur og projektstyring med mere.

Vi fik en kort briefing med et par retningslinier at arbejde efter, men fik ellers ret frie arbejdsbetingelser. Med en væsentlig undtagelse.

 

DEADLINE OM 4 UGER…

Så det var bare at kaste sig ud i det, få overblik over hvor vi finder information, hvilke historier der var interessante, hvordan bogen skulle struktureres samt hvilke designmæssige elementer og stil bogen skulle designes ud fra.

Den gode idé…

Bogen skulle sælges i Fregatten Jyllands butik i forbindelse med et besøg på verdens længste træskib. Men så informativ at man læser den, når man er kommet hjem eller viser den sine venner og familier til inspiration.

Jeg blev hurtigt enige med Mogens om, at designe bogen i magasinstil, opbygget af mange små, selvstændige historier, der får ret forskellige udtryk ved at skifte mellem forskellige designskabeloner, der hver især varieres efter de enkelte historier.

VISUELLE ELEMENTER MED STRUKTUR…

Det var ret begrænset, hvad der lå af brugbart digitalt fotomateriale, så for at skabe en visuel bog med variation og liv, valgte vi at bruge fotos af skibets materialer og deres struktur og farve.

Desuden valgte vi at fotografere mange af de gamle malerier, som vi brugte som hovedmotiver på mange af historierne.

 
 

Designproces…

Bogens struktur opstod hurtigt og blev næsten ikke ændret i løbet af processen, men fik dog tilføjet et par ekstra små historier. Indholdet fulgte den historiske tidslinie, selvom nogle perioder var mere interessante end andre.

Nu hvor Mogens havde et 'skelet' at skrive ud fra, begyndte de små historier hurtigt at tikke ind på mailen, og jeg forsøgte at finde et visuelt udtryk for bogen.

GRAFISK PRODUKTION…

Det kan godt være en udfordring, når produktionen er en aktiv del af den kreative design process. Det kan let sætte grænser for mangfoldigheden.

Her var der sat en grænse alene på at mange historier kun måtte fylde én side, mens der var enkelte afsnit der fylder 6 sider og afsnittene var samlet i kapitler, der indledes med et billedopslag kun med titel og billedtekst.

Korrekturgangen var også lidt af en udfordring, da teksten var ret fagspecifik for søfart tilbage i slutningen af 1900-tallet. Så der var mange spørgsmål og rettelser.

Herefter var det så op til CS Grafisk at trykke bogen og levere den til Sankt Hans bål den 23. juni som aftalt.

Siden da har jeg også produceret en tysk 'Die Fregatte Jylland - Unsiegbar' og en engelsk version af  'The Frigate Jylland - Won The Battle' af 'Fregatten Jylland - vandt slaget'.

 

Kontakt mig

Du er altid velkommen til at ringe på 2859 1434 eller kontakte mig på hansitype@me.com og bestille et 'serviceeftersyn' af dit firma.
Jeg kigger gerne forbi, og tager en snak med jer om jeres behov for design, tryksager, website og anden markedsføring.